Gegevensbescherming

Rekenkamercommissies Elburg, Nunspeet, Oldebroek, Putten: inhuur van derden

De inhuur van derden is voor gemeenten financieel en beleidsmatig van belang. Daarnaast heeft het onderwerp maatschappelijke waarde: een gemeente moet immers transparant kunnen maken hoe de publieke middelen worden besteed. Met een onderzoek naar de inhuur van derden wilden de rekenkamercommissies van de gemeenten Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Putten per gemeente inzicht ge­ven in de omvang en de kosten van de inhuur, de werkwijze die wordt gevolgd bij inhuur en de mate waarin de inhuur voldoet aan de gestelde of de te stellen eisen. Het onderzoek kende de volgende centrale onderzoeksvraag:

Hoe vindt de inhuur van derden bij de gemeenten Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Putten plaats, welke kosten zijn daarmee gemoeid en hoe wordt hierover verantwoording afgelegd?

 

Rekenkamercommissie Noordoostpolder: juridische kwaliteitszorg

Vanuit meerdere raadsfracties in de gemeenteraad van de gemeente Noordoostpolder is de wens geuit indringend te kijken naar de juridische kwaliteit die de gemeentelijke organisatie realiseert. Die wens resulteerde in een rekenkameronderzoek naar juridische kwaliteitszorg, waarvan dit rapport de weerslag vormt. De onderzoekers hebben door middel  van documentstudie en interviews een nulmeting gedaan. Vervolgens heeft de rekenkamercommissie aan de hand van een normenkader, genaamd het "Groninger Model", de verschillende aspecten van juridische kwaliteit beoordeeld.

Rekenkamercommissie Noordoost-Fryslân: inhuur van derden Kollumerland

Gemeenten voeren een groot aantal verschillende taken uit. Daarvoor beschikken zij over een eigen ambtenarenapparaat. In beginsel is het de bedoeling dat met dat apparaat alle gemeentelijke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Het komt echter voor dat taken en werkzaamheden worden uitbesteed aan derden. In opdracht van de rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, de gezamenlijke Reken­ka­mer­commissie van de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadeel, Dongeradeel en Kol­lu­mer­land c.a., heeft Pro Facto onderzoek gedaan naar de inhuur van derden in de gemeente Kol­lu­mer­land c.a.

Het onderzoek had uitsluitend betrekking op de inhuur van derden en diensten en niet op werken. De centrale onderzoeksvraag voor het onderzoek luidde als volgt:

Wat is de omvang van de inhuur van derden binnen de gemeente Kollumerland c.a. in de jaren 2008 en 2009, welke kosten waren daarmee gemoeid, hoe vond inhuur plaats, hoe werd daarover verantwoording afgelegd en hoe kan de inhuur van derden worden verklaard en beoordeeld?

Rekenkamercommissie Hendrik-Ido-Ambacht: de invoering en uitvoering van de Wmo

Op 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in werking getreden. In de Wmo zijn de Wet voorzieningen gehandicapten, de Welzijnswet en het onderdeel huishoudelijke verzorging uit de AWBZ samengebracht. Gemeenten zijn op grond van de Wmo verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning. Maatschappelijke ondersteuning om­vat activiteiten die het mensen mogelijk maken om "mee te doen in de samenleving". Het ministerie van VWS geeft de kaders aan waarbinnen elke gemeente zijn eigen beleid kan maken. Er is voor gemeenten veel beleidsvrijheid.

De rekenkamercommissie van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft onderzoek laten uitvoeren naar de toepassing en uitvoering van de Wmo in deze gemeente. De centrale onderzoeksvraag van het onderzoek luidde als volgt:

Hoe is de Wmo ingevuld, ingevoerd en ingebed in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht?

De rekenkamercommissie heeft een breed pallet aan (deel)vragen geformuleerd, die te categoriseren zijn in vier thema's:
I.     Invulling en inbedding
II.    Relatie met de maatschappij
III.   Financiën
IV.  Controle

Rekenkamercommissie Haarlem: evaluatie gang van zaken stadion Oostpoort

De door de rekenkamercommissie geformuleerde probleemstelling luidde als volgt:

Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen rond de planvorming en –ontwikkeling van het pro­ject stadion Oostpoort en in hoeverre voldoet het project aan de normen van deug­delijke projectrealisatie?

Deel 1 van het onderzoek betrof het opstellen van een feitenrelaas en een analyse van die bevindingen aan de hand van het normenkader voor de uitvoering van grote projecten. Deel 2 betrof nader onderzoek naar één of meer aspecten van het project die op basis van de ana­lyse van deel 1 nadere beschouwing verdienen. Het doel van het onderzoek was daarmee drie­ledig:
1. beschrijven van de gang van zaken rond het project stadion Oostpoort
2. beoordelen of die in overeenstemming is met de uitgangspunten van deugdelijke projectrealisatie, en
3. informatievoorziening aan de raad

Ministerie van EZ: evaluatie Wet handhaving consumentenbescherming

De Consumentenautoriteit is vanaf 2007 belast met het toezicht op de naleving van het Consumentenrecht. De oprichting van de Consumentenautoriteit is geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming. Op basis van deze wet kan de Con­su­men­ten­au­to­ri­teit overtredingen van het consumentenrecht handhaven langs bestuurrechtelijke weg of langs privaatrechtelijke weg. Daarbij heeft de Consumentenautoriteit de bevoegdheid een overeenkomst te sluiten in het geval van massaschade. Bij de totstandkoming van de Wet handhaving consumentenbescherming is bepaald dat het stelsel van handhaving via het bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke spoor, alsmede de bevoegdheid tot het sluiten van overeenkomsten inzake massaschade, na twee jaar zou worden geëvalueerd. Pro Facto heeft deze evaluatie uitgevoerd.

De vraag die in dit onderzoek centraal staat, is wat de praktijkervaringen zijn van de Consumentenautoriteit met het stelsel van handhaving langs de twee sporen en met de bevoegdheid van de Consumentenautoriteit inzake massaschade. Met de beantwoording van deze vraag hoopt de wetgever inzicht te krijgen in de werkwijzen van de Con­su­men­ten­au­toriteit en in het bijzonder in de ervaringen met het daarbij gehanteerde hand­ha­vings­stel­sel­.

Rekenkameronderzoek Dalfsen

De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt:

Op welke wijze maakt de raad gebruik van haar sturingsmogelijkheden met betrekking tot aanschaffingen van de brandweer?Daarbij zijn de volgende deelvragen onderscheiden:

a. Hoe verhoudt zich het aanwezige materiaal tot wat een brandweerorganisatie die opereert binnen een gebied van de omvang van een gemeente als Dalfsen mag worden verwacht?

b. Hoe verhouden de kosten van de aanschaffingen van materieel zich met brandweerorganisaties van de omvang van Dalfsen?

c. Wordt de raad op adequate wijze in staat gesteld tot sturing van het proces van aanschaffingen en, meer algemeen, het beleid met betrekking tot de brandweer?

Het onderzoeksrapport is binnenkort beschikbaar.

Rekenkameronderzoek Coevorden

De centrale onderzoeksvraag luidde als volgt: Verloopt de afhandeling van bouwaanvragen door burgers en bedrijven door de gemeente Coevorden rechtmatig, klantgericht, doeltreffend en doelmatig? Bijzondere aandachtspunten bij deze onderzoeksvraag was de communicatie met de aanvragers van bouwvergunningen en de doorlooptijden van de bouwplanprocedure.

Het klanttevredenheidsdeel van dit onderzoek is uitgevoerd door I&O Reseach, terwijl de interne procesevaluatie en juridische componenten door Pro Facto zijn verricht. Het rapport is binnenkort te downloaden.

 

 

Rekenkameronderzoek Spijkenisse

In opdracht van de rekenkamercommissie van de gemeente Spijkenisse is onderzocht in hoeverre de middelen voor de behandeling van bezwaarschriften doeltreffende en doelmatig zijn ingezet. Daarbij zijn de maatregelen beschreven die de gemeente de afgelopen vijf jaar heeft ondernomen om achterstanden te verkleinen en termijnen te verkorten. De met de afhandeling van bezwaarschriften gepaard gaande kosten (personeel, inhuur, overig) zijn gedetailleerd in kaart gebracht. U kunt het rapport hier downloaden.

Rekenkameronderzoek Castricum/Langedijk

In dit onderzoek stond centraal de wijze waarop de gemeente Castricum de aanvragen voor bouwvergunningen en aanvragen voor voorzieningen op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten afhandelt en hoe het staat met de tevredenheid van aanvragers over de manier waarop hun aanvragen zijn afgehandeld. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Rekenkamer Castricum en Langedijk.

Het klanttevredenheidsdeel van dit onderzoek is uitgevoerd door I&O Reseach, terwijl de interne procesevaluatie en juridische componenten door Pro Facto zijn verricht. Het rapport is hier te downloaden.

Chantal Ridderbos-Hovingh

uw contactpersoon
Chantal Ridderbos-Hovingh

Chantal is voor dit onderwerp onze contactpersoon.
Meer informatie over haar vindt u hier.
050 313 98 53

Neem contact op met Chantal

Zoeken