Organisaties in de (semi-)publieke sector moeten voldoen aan governance-eisen. Die zijn veelal opgenomen in governancecodes. De meeste governancecodes schrijven regelmatige zelfevaluaties voor van Raden van Toezicht, Raden van Commissarissen en Raden van Bestuur.
Op dezelfde voet voeren ook besturen van privaatrechtelijke rechtspersonen dergelijke zelfevaluaties uit. Pro Facto begeleidt dergelijke zelfevaluaties. Een zelfevaluatie bestaat meestal uit twee onderdelen. In de eerste plaats, de meer klassieke toets op de vraag of (nog steeds) aan de governancecode wordt voldaan. Dan komen vragen aan de orde als de actualiteit van de statuten en reglementen, het rooster van aftreden etc. Minstens zo belangrijk is ‘het goede gesprek’: doen we de goede dingen en doen we dat ook goed? Spreken we ons voldoende uit tegenover elkaar en het bestuur, benoemen we de punten waarop we van oordeel verschillen en komt de wijze van samenwerken voldoende expliciet aan de orde?
Werknemers in de publieke sector moeten aan steeds meer eisen voldoen. De responsieve overheid moet maatwerk leveren en dat vraagt afstemming op de wensen van inwoners en burgers. Behalve over inhoudelijke kennis moeten medewerkers daarom ook steeds meer beschikken over praktische en communicatieve vaardigheden. Regelmatig moeten zij contact opnemen met burgers, bedrijven of andere organisaties. Dit in verband met het nemen van een besluit op een aanvraag, maar ook doordat er bijvoorbeeld een handhavingsverzoek, bezwaarschrift of een klacht is ontvangen.
In de praktijk kunnen ambtenaren bij hun werkzaamheden tegen verschillende zaken aanlopen en de behoefte hebben om met iemand te kunnen sparren. Medewerkers die nieuw in dienst zijn of zich bezig gaan houden met andere (nieuwe) werkzaamheden kunnen behoefte hebben aan extra begeleiding bij bepaalde werkzaamheden. Pro Facto kan door middel van coaching de benodigde ondersteuning bieden. Voor verschillende gemeenten hebben wij bijvoorbeeld medewerkers gecoacht.
Wij kunnen medewerkers van uw overheidsorganisatie ondersteunen bij het opstellen van besluiten, het voeren van gesprekken met burgers, bedrijven of organisaties, het afhandelen van bezwaarschriften/klachten of het schrijven van adviezen en beleidsnota’s. Onze adviseurs kunnen bijvoorbeeld uitleg geven over het opbouwen van een goed gemotiveerd besluit of advies, deze besluiten of adviezen nalezen, fungeren als klankboard of samen met een medewerker de eerste gesprekken voeren en waar nodig sturing geven. Ook bieden wij intervisie waarbij de betreffende medewerker(s) zijn of haar vragen kan stellen, waarna die worden besproken, uitgewerkt en opgelost.
Pro Facto kan ook intervisiebijeenkomsten organiseren en begeleiden. In kleine groepen worden dan ervaringen en dilemma’s gedeeld over de eigen werkzaamheden om van elkaar te leren. Door onze jarenlange ervaringen bij gemeenten, provincies en waterschappen zijn wij in staat om de juiste begeleiding te bieden en voorbeelden en casuïstiek aan te dragen.