Op 1 januari 2017 eindigde het overgangsjaar waarin zorgaanbieders de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) dienden te implementeren. Vanaf nu zal moeten blijken of hetgeen de Wkkgz voorschrijft in de dagelijkse zorgpraktijk doeltreffend maar vooral ook praktisch uitvoerbaar is en hoe inspecties zullen omgaan met het toezicht op -, en de handhaving van deze nieuwe wet.
Voor grote zorgaanbieders, waaronder de ziekenhuizen, was de vertaling van de Wkkgz naar de werkvloer een kleine moeite. Veel van de in deze wet verplicht gestelde functies en voorzieningen, zoals een klachtfunctionaris, een geschillencommissie en een openbaar kwaliteitsstatuut, waren hier al langer gangbaar en goed ingebed. Voor kleinere zorgorganisaties en solistisch werkende hulpverleners was het in de praktijk brengen van de Wkkgz een grotere opgave. Zij zagen zich geconfronteerd met diverse geheel nieuwe (en bewerkelijke) verplichtingen, waar bovendien niet iedereen direct het nut van inzag. Menig vrijgevestigd therapeut vroeg zich bijvoorbeeld af of de invoering van een incidenten- en calamiteitenprotocol met aanhangend register voor zijn/haar praktijk nu werkelijk nodig was. Ook de zeer uitgebreide informatieplicht riep bij menig zorgaanbieder vragen op zoals: ‘moet nu met alle cliënten in gesprek worden gegaan over zorgtarieven en de wetenschappelijk bewezen werkzaamheid van de hier verleende zorg?’.
Vanwege de overheveling van zorgtaken naar gemeenten is het voor bepaalde zorgaanbieders ook niet meer even duidelijk welke regeling er wanneer van toepassing is. De Wmo en de Jeugdwet bevatten eigen bepalingen op het gebied van klachten en kwaliteit en wanneer er zorg geleverd wordt binnen dat kader, dan is de Wkkgz niet van toepassing.
Door het geven van voorlichting, advies en rechtsbijstand aan zorgaanbieders hebben de medewerkers van Bout Advocaten en Pro Facto inmiddels ruime ervaring met de Wkkgz opgedaan en goed zicht gekregen op de aandachtspunten en juridische vraagstukken in de praktijk.
Met vragen op het gebied van gezondheidsrecht kunt u terecht bij:
Mw. mr. Nicolette Woestenburg
050 313 98 53
Mw. mr. Jannet Terpstra
050 314 08 40