Jurisprudentie bestuursrecht en gemeenterecht

Op het gebied van het bestuurs- en gemeenterecht verschijnt veel jurisprudentie. Om op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen, is het onontbeerlijk deze jurisprudentie te raadplegen.

Doel
Op de hoogte blijven van de actuele jurisprudentie op het gebied van het bestuursrecht en gemeenterecht.

Doelgroep
Medewerkers die de actuele ontwikkelingen op dit gebied willen volgen. Van de deelnemers wordt een redelijke kennis van het betreffende rechtsgebied verwacht.

Programma
Tijdens het programma wordt de actuele jurisprudentie op dit gebied besproken.

Subsidierecht

Doel
Tijdens deze cursus staan de subsidieregels uit de Algemene wet bestuursrecht en de praktische toepassing hiervan centraal. Wanneer hoeft er geen wettelijk voorschrift ten grondslag te liggen aan subsidieverlening? Wanneer moet er een subsidieplafond worden ingesteld en waar moet je op letten bij de verlening om achteraf de subsidie op eenvoudige wijze vast te kunnen stellen? Welke criteria gelden bij het intrekken of weigeren van een subsidie en hoe kan een subsidierelatie worden beëindigd? Wanneer stel je een uitvoeringsovereenkomst op? In het eerste deel van deze cursusdag staan de systematiek en de hoofdlijnen van het subsidierecht centraal, waarna de kennis in het tweede deel wordt verdiept en wordt ingegaan op de toepassing in de dagelijkse praktijk.

Programma

De volgende onderwerpen komen tijdens de cursus aan de orde:

  • systematiek subsidieregeling in de Awb
  • het subsidiebegrip - de wettelijke grondslag
  • het subsidieplafond
  • de verdeelmaatstaf
  • het proces van subsidieverstrekking
  • subsidieverlening
  • subsidievaststelling
  • de subsidiebeschikking in relatie tot uitvoeringsovereenkomst
  • weigeringsgronden
  • opschortende/ontbindende voorwaarden
  • verplichtingen
  • wijziging, intrekking (ex tunc/ex nunc), beëindiging
  • betaling
  • voorschotten
  • terugvordering
  • grens tussen subsidie en overeenkomst
  • aanbestedingen en staatssteun
  • praktische aandachtspunten verdeelmaatstaf (o.a. tendersysteem)
  • toepassing in praktijksituaties

 

Training procesvertegenwoordiging

Doelgroep
Medewerkers vanuit de gehele organisatie die het bestuursorgaan vertegenwoordigen bij de adviescommissie bezwaarschriften en de bestuursrechter. Voor sommige medewerkers is dit aan de orde van de dag, voor anderen een zeldzaamheid.

Doel
Na de training zijn de deelnemers zich bewust van hun sterke en minder sterke punten als het gaat om procesvertegenwoordiging. Met behulp van tips en door het oefenen (naspelen van zittingen) zijn de deelnemers na het volgen van deze training in staat de bestuursorganen op goede wijze te vertegenwoordigen in bezwaar- en beroepsprocedures.

Programma
Tijdens de training wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

Mondelinge communicatie
Ingegaan wordt op de presentatie tijdens de zitting; het taalgebruik (aanspreekvorm, begrijpelijke taal) en de houding (open en professioneel). Er wordt ingegaan op valkuilen (geïrriteerd raken door vragen of het gedrag van de tegenpartij, zaken afschuiven op collegae, zenuwen, etc.) en er worden tips gegeven om hiermee om te gaan.

Rollenspellen
Veel medewerkers ervaren in meer of mindere mate spanning wanneer zij de bestuursorganen moeten vertegenwoordigen bij de bezwarencommissie of de rechter. Oefening baart kunst en maakt de deelnemers zekerder. Tijdens de training is er daarom veel aandacht voor het oefenen van de vaardigheden die vereist zijn voor een goede procesvertegenwoordiging (luisteren, begrip tonen, vragen herformuleren bij onduidelijkheden, presenteren, etc.). Voorafgaand aan de training leveren de deelnemers eigen zaken aan die tijdens de training worden nagespeeld. De docenten hebben ook voldoende eigen materiaal tot hun beschikking. De cursisten vervullen de rol van voorzitter van de bezwaarcommissie c.q. rechter, vertegenwoordiger van het bestuursorgaan en de bezwaarmaker c.q. appellant. De docenten zorgen ervoor dat tijdens deze rollenspellen kritische vragen worden gesteld of zich bijzondere wendingen voordoen.

Na afloop van het rollenspel ontvangen de cursisten feedback van de docenten en van elkaar, zodat voor de deelnemers duidelijk wordt wat hun sterke en minder sterke punten zijn. De cursusleiders kunnen vanuit hun ervaring genoeg tips aanleveren op basis waarvan de vaardigheden van de deelnemers worden verbeterd en zij zich zekerder voelen wanneer zij de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen.

Desgewenst kan ook worden ingegaan op:

  • Schriftelijke communicatie: dossier, verweerschrift, pleitnota.
  • Het algemeen bestuursrecht: welke punten zijn van belang bij de beoordeling van een bezwaar- of beroepschrift?
  • Het procesrecht: hoe verloopt een bestuursrechtelijke procedure? Hoe verloopt een zitting volgens de nieuwe zaaksbehandeling?

Beleidsregels in het bestuursrecht

De Algemene wet bestuursrecht wijdt een speciale titel aan beleidsregels. Hoewel deze titel uit maar vier artikelen bestaat, doen zich in de praktijk de nodige onduidelijkheden voor over beleidsregels. Wanneer is hiervan sprake? Wat is het voordeel van het vaststellen van een beleidsregel? Wanneer kan van een beleidsregel worden afgeweken? Op deze en andere vragen wordt een antwoord gegeven tijdens de cursusmiddag

Doel
Na het volgen van de cursus is de deelnemer op de hoogte van alle aspecten die met beleidsregels te maken hebben.

Doelgroep
Medewerkers werkzaam bij de overheid die te maken hebben of kunnen krijgen met beleidsregels.

Programma
Tijdens het dagdeel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Definitie beleidsregel
  • Bevoegdheid tot vaststellen beleidsregel
  • Inhoud beleidsregel
  • Motivering besluiten door verwijzing naar beleidsregel
  • Bekendmaking
  • Afwijking van de beleidsregel
  • Beleidsvrijheid en beoordelingsvrijheid

De belanghebbende in het bestuursrecht

Het begrip 'belanghebbende' is van groot belang in het bestuursrecht. Volgens de Algemene wet bestuursrecht wordt hieronder verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Als het gaat om bestuursorganen worden de hun toevertrouwde belangen als hun belangen beschouwd. Bij rechtspersonen worden als hun belangen ook beschouwd 'de algemene en collectieve belangen die zij krachtens hun doelstellingen en blijkens hun feitelijke werkzaamheden in het bijzonder behartigen'.

In de praktijk doen zich de nodige onduidelijkheden voor over het belanghebbendebegrip. In een concrete situatie is niet altijd duidelijk wie als belanghebbende kan worden aangemerkt. Over dit begrip bestaat de nodige jurisprudentie. Op deze jurisprudentie en andere relevante punten wordt ingegaan tijdens de cursusmiddag

Doel
Na het volgen van de cursus is de deelnemer op de hoogte van alle aspecten die met het begrip belanghebbende te maken hebben.

Doelgroep
Medewerkers werkzaam bij de overheid.

Programma
Tijdens het dagdeel worden de volgende onderwerpen besproken:

  • Definitie belanghebbende
  • Achtergrond en belang van het begrip
  • Natuurlijke persoon als belanghebbende
  • Bestuursorgaan als belanghebbende
  • Rechtspersoon als belanghebbende
  • Jurisprudentie

Zoeken