Workshop informele aanpak bij bezwaar

Voor de wijze waarop bezwaarschriften moeten worden afgehandeld is in de Algemene wet bestuursrecht een regeling getroffen. Naast deze formele wijze van afhandeling, krijgt de informele aanpak – het door de ambtenaar persoonlijk contact opnemen met de betrokken burger(s) - steeds meer aandacht.

Hoe geef je deze informele aanpak in de praktijk vorm? Wanneer is een bezwaarschrift geschikt voor de informele afhandeling? Over welke competenties moet de ambtenaar beschikken? Wanneer kan worden afgezien van horen? Hoe zit het met de Wet dwangsom? Wat zijn de voor- en nadelen van de informele aanpak? Op deze en andere vragen wordt een antwoord gegeven tijdens deze cursusdag

Doel
Na het volgen van de workshop is de deelnemer bekend met de wijze waarop bezwaarschriften informeel kunnen worden behandeld.

Doelgroep
Medewerkers die te maken hebben met de afhandeling van bezwaarschriften en werkzaam bij de gemeentelijke of provinciale overheid of een waterschap. Ook leden van een adviescommissie bezwaarschriften behoren tot de doelgroep. Van de deelnemers wordt redelijke kennis van het bestuursrecht verwacht.

Programma
Tijdens de cursus komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

  • Functies van de bezwaarprocedure
  • Informele aanpak: achtergrond
  • Voor- en nadelen
  • Competenties ambtenaar
  • Organisatie informele aanpak
  • Proces
  • Afzien van horen
  • Wet dwangsom
  • Handreiking professionele afhandeling van bezwaarschriften

Expertise
Pro Facto is op verschillende manieren betrokken bij de Awb-bezwaarschriftprocedure. Door het uitvoeren van ondersteunende werkzaamheden van externe hoor- en adviescommissie, zoals het organiseren van zittingen, het zorgen voor verslaglegging en het voorbereiden van adviezen. Daarnaast vertegenwoordigen medewerkers van Pro Facto bestuursorganen regelmatig in bezwaarschriftprocedures. Tot slot is Pro Facto in het verleden betrokken bij onderzoek naar het functioneren van de bezwaarschriftprocedures, onder meer in opdracht van gemeentelijke rekenkamercommissies.

 

Jurisprudentie handhaving

Doel
Op de hoogte blijven van de actuele jurisprudentie op het gebied van het bestuurlijke handhaving.

Doelgroep
Medewerkers die zich bezig houden met toezicht en handhaving van wettelijke regels of om een andere reden de actuele ontwikkelingen op dit gebied willen volgen. Van de deelnemers wordt een redelijke kennis van het handhavingsrecht verwacht.

Programma
Tijdens het programma wordt de actuele jurisprudentie op het gebied van bestuurlijke handhaving besproken.

Werkwijze
Bij het bespreken van de jurisprudentie wordt gebruik gemaakt van veel voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Er is ruime gelegenheid vragen te stellen en praktijkvoorbeelden in te brengen.

Toezicht en handhaving

De overheid stelt regels, houdt toezicht op de naleving en gaat zo nodig over tot handhaving. Dat klinkt eenvoudig, maar de praktijk is weerbarstig. Er is onvoldoende capaciteit beschikbaar om op alle regels toezicht uit te oefenen. In de praktijk worden dan ook prioriteiten gesteld bij het toezicht en de handhaving. Bij het stellen van deze prioriteiten moet antwoord worden gegeven op vragen als: Wat is het effect van toezicht? Hoe kunnen we doelmatig toezicht houden? Hoe groot is de kans dat regels niet worden nageleefd? Welke risico's doen zich voor bij niet-naleving? Hoe gaan we handhaven als regels worden overtreden? Welk handhavingsinstrument passen we toe?

Doelgroep
De cursus is bedoeld voor medewerkers van de overheid die te maken hebben met toezicht en handhaving en over een redelijke tot goede kennis beschikken van het bestuursrecht.

Doel
Na het volgen van de cursus weet de deelnemer het fijne van de organisatie van het toezicht en de handhaving.

Programma
Tijdens het programma staat het organiseren van het toezicht en de handhaving centraal. Op de juridische aspecten wordt alleen zijdelings ingegaan. Onder andere de volgende onderwerpen worden besproken:

  • Definities toezicht en handhaving
  • Uitgangspunten
  • Proces en beleidscyclus
  • Kwaliteitseisen
  • Probleem- en risicoanalyse
  • Strategieën (naleving, toezicht, sanctionering, gedogen)
  • Ontwikkelingen (horizontalisering, systeemtoezicht)

Handhaving en gedogen in het bestuursrecht

Als door de overheid gestelde regels niet worden nageleefd, moet hier in principe handhavend tegen worden opgetreden. In de praktijk gebeurt dat niet altijd en wordt soms, impliciet dan wel expliciet, gedoogd.

Doelgroep
De cursus is bedoeld voor medewerkers van de overheid die te maken hebben met toezicht en handhaving en over een redelijke tot goede kennis beschikken van het bestuursrecht (met name hoofdstuk 5 van de Awb, toezicht en handhaving).

Doel
Na het volgen van de cursus weet de deelnemer het fijne van bestuursrechtelijke handhaving en gedogen.

Programma

  • Beginselplicht handhaving
  • De overtreding en de overtreder
  • Positie derden bij de effectuering van de beginselplicht
  • Bestuurlijke waarschuwing en de beginselplicht
  • Europeesrechtelijke aspecten van handhaving
  • Civielrechtelijke aspecten van onvoldoende toezicht/ handhaving
  • Mogelijkheden om te gedogen

Jurisprudentie subsidierecht

Op het gebied van het subsidierecht verschijnt veel jurisprudentie. Om op de hoogte te blijven van de actuele ontwikkelingen op subsidiegebied, is het onontbeerlijk deze jurisprudentie te raadplegen.

Doel
Op de hoogte blijven van de actuele jurisprudentie op het gebied van het subsidierecht.

Doelgroep
Medewerkers die subsidieverstrekking in hun pakket hebben of om een andere reden de actuele ontwikkelingen op subsidiegebied willen volgen. Van de deelnemers wordt een redelijke kennis van het subsidierecht verwacht.

Programma
Tijdens het programma wordt de actuele jurisprudentie op het gebied van het subsidierecht besproken. Uitgebreid wordt onder andere stilgestaan bij de vraag, hoe op correcte wijze subsidie die voor meerdere achtereenvolgende jaren is verstrekt, in verband met de bezuinigingen geheel of gedeeltelijk voor een nieuw tijdvak kan worden geweigerd (art. 4:51 Awb).

Zoeken