Niet alleen grote havens als Rotterdam en Amsterdam zijn in trek bij criminelen. Ook kleinere zeehavens zoals Vlissingen komen regelmatig in het nieuws vanwege grote drugsonderscheppingen. Hoe zit dat met de Noordelijke zeehavens? Ook deze lijken aantrekkelijk voor de georganiseerde criminaliteit. Het beperkte toezicht en het veelal openbare karakter van de havens bieden gelegenheid voor criminele activiteiten. Kennis bij de politie en de ketenpartners over de aard en omvang van georganiseerde criminaliteit ontbreekt echter.
In opdracht van Politie en Wetenschap deed Pro Facto onderzoek naar georganiseerde criminaliteit in de Noordelijke zeehavens. Op basis van meer dan 50 gesprekken binnen en buiten de politie, raadpleging van politie-informatiesystemen en een aantal moest inzicht worden gegeven in de aard en omvang van de georganiseerde criminaliteit in de havens en de informatiepositie van de politie en haar ketenpartners.
De Noordelijke zeehavens zijn door de afwezigheid van toezicht en het openbare karakter van de havens aantrekkelijk voor criminelen om van deze havens gebruik te maken, bijvoorbeeld voor de doorvoer van drugs. Uit het onderzoek blijkt dat nagenoeg alle betrokkenen binnen en buiten de politie vermoedens hebben van criminele activiteiten in de havengebieden. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat het enkel bij vermoedens en onderbuikgevoelens blijft; harde informatie over aanwezige criminaliteit ontbreekt. Zicht op wat er zich daadwerkelijk afspeelt in de havens hebben de politie en haar ketenpartners eigenlijk niet. De vraag naar de aard en omvang van georganiseerde criminaliteit bleek dan ook niet goed te beantwoorden.
De prioriteit van handhavingsorganisaties voor toezicht in de havens is laag en leidt tot een vicieuze cirkel: zolang er geen inzicht is in de aard en omvang van de georganiseerde criminaliteit in de Noordelijke zeehavens, zal de prioriteit laag blijven en zolang de prioriteit laag is, zal waarschijnlijk niet geïnvesteerd worden om er inzicht in te krijgen.
Over de beleidskeuzes of meer toezicht in de Noordelijke zeehavens nodig is, hebben we in dit onderzoek geen uitspraken gedaan. Het onderzoek biedt wel houvast om die keuze weloverwogen te kunnen maken. Maar niet alleen de politie heeft hier een verantwoordelijkheid. De aanpak van criminaliteit in de zeehavens komt ook voor rekening van andere partners, zoals Douane, Marechaussee, maar voor ook gemeenten. In een reactie op het rapport heeft de politie inmiddels laten weten de samenwerking met haar partners te willen intensiveren en verbeteren, waarbij mogelijk ook een grotere rol voor gemeenten kan zijn weggelegd.
Algemeen Dagblad: ‘Onvoldoende zicht op georganiseerde criminaliteit in de noordelijk zeehavens’
Binnenlands Bestuur: ‘Noordelijke zeehavens aantrekkelijk voor criminelen’
Dagblad van het Noorden: ‘Onvoldoende zicht op criminaliteit in noordelijke zeehavens’
Wilt u meer informatie met betrekking tot bovenstaande? Neem dan contact op met Christian Boxum via telefoonnummer 050-3139853 of
Dit is een artikel uit onze nieuwsbrief Veiligheid. Geïnteresseerd? Meld u aan via