Pro Facto organiseert op 8 maart een congres over de kwaliteits- verbetering en professionalisering van het intern klachtrecht. Het congres getiteld Intern klachtrecht in opmars wordt georganiseerd samen met de Vereniging voor Klachtrecht en de Vereniging voor Bestuurskunde Kring Noord en vindt plaats op donderdagmiddag 8 maart in het Stadhuis van Zwolle.
Het intern klachtrecht is nu enkele jaren in de wet vastgelegd en langzamerhand hebben alle bestuursorganen het interne klachtrecht een plek in hun organisatie gegeven. De tijd is rijp voor een professionalisering van het klachtrecht. Bij klachtenbehandelaars lijkt een behoefte te bestaan om te kijken hoe de buren het doen. Kan ik iets leren van de klachtbehandeling bij andere bestuursorgaan? Pro Facto en de vakgroep Bestuursrecht en Bestuurskunde van de Rijksuniversiteit Groningen hebben de regeling van het interne klachtrecht in het kader van de derde evaluatie Awb geëvalueerd. De uitgevoerde studie levert een schat aan informatie op over klachtbehandeling bij de overheid. De onderzoeksresultaten worden op 8 maart 2007, de dag van dit congres, openbaar. De onderzoekers willen u graag laten delen in de kennis die zij vergaarden.
Tijdens deze middag zal de discussie zich richten op een aantal vragen, zoals:
Programma
13.00 Ontvangst met koffie en thee
13.30 Opening door de dagvoorzitter - Mevrouw drs. J.M.C. Meulenbroek (bestuurslid van de Vereniging voor Klachtrecht)
13.45 Klagen bij bestuursorganen Presentatie van de onderzoeksresultaten - De heer dr. H.B. Winter – Pro Facto, Rijksuniversiteit Groningen
14.15 Ombudsprudentie - Klachten over de klachtprocedure - De heer Prof. Mr. J.B.J.M ten Berge – Universiteit van Utrecht en bestuurslid van de Vereniging voor Klachtrecht
14.45 Praktijk van klachtbehandeling - Organisatie van de klachtbehandeling - Mevrouw A.M.J.C. Buurman – Informatiebeheer groep
15.15 Pauze met koffie en thee
15.45 Werkgroepbijeenkomsten
Werkgroep 1: Klachtbehandeling bij de gemeente Zwolle - De heer mr. J.N. Kuiper – Gemeente Zwolle
Werkgroep 2: Klachtbehandeling in een hiërarchische omgeving - Spreker van de Politie IJsselland
Werkgroep 3: Klachtbehandeling opnieuw organiseren - De heer drs. F.H. van Ittersum – CWI Raadsman Ombudszaken
16.45 Bang voor een klacht - Afsluiting door de dagvoorzitter mevrouw drs. J.M.C. Meulenbroek
17.00 Napraten onder genot van een drankje