De politie leert nauwelijks van (wetenschappelijk) onderzoek, leert onderzoek van Pro Facto

In het onderzoeksrapport Wat niet weet, wat niet leert worden de uitkomsten van een drietal deelstudies van Pro Facto naar de manier waarop in politiekorpsen met de uitkomsten en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek wordt omgegaan, samengevat en beschouwd. De vraag wordt gesteld in hoeverre wetenschappelijk onderzoek het functioneren van politie ondersteunt: worden beleid en/of uitvoering ermee onderbouwd en geëvalueerd en wordt geleerd van elders opgedane ervaringen?

De conclusies zijn weinig bemoedigend: de mate waarin de politie daadwerkelijk leert van (wetenschappelijk) onderzoek is gering. Binnen de politieorganisatie is nauwelijks structuur voorhanden om informatie die van buiten wordt aangereikt te analyseren, te verwerken en te gebruiken. We constateren ook een opmerkelijke spagaat waarin de politieorganisatie verkeert. Aan de ene kant de nieuwsgierige organisatie die graag wil leren en de buitenwereld daarbij om ondersteuning vraagt. Aan de andere kant de op zichzelf gerichte organisatie die zich graag en vaak afsluit voor input van buiten, waarbij informeel leren (leren van andere politiemensen) de heersende trend lijkt.

Klik hier voor meer informatie.

Zoeken